Ansett riktig utvikler: 10 faktorer å vurdere når du velger outsourcing-partner

Skal du outsource et webutviklingsprosjekt? Da står du overfor en beslutning som har stor innvirkning på virksomheten din! Ikke bare skal du investere en god del penger; sluttresultatet kan være avgjørende for virksomhetens suksess.

Her er ti viktige faktorer du bør ta i betraktning når du velger hvem du skal outsource til.

1) Har selskapet jobbet med lignende prosjekter før?

Gå nøye gjennom leverandørens tidligere prosjekter, enten det er en bedrift, et byrå eller en selvstendig konsulent. Har de jobbet med prosjekter som ligner ditt når det gjelder det følgende?

  1. Prosjektstørrelse: For at et større prosjekt skal lykkes, kreves en annen type organisasjon enn det frilansere og mindre byråer kan tilby. Har selskapet du vurderer å jobbe med nok utviklere hvis et medlem av teamet blir syk, hvis du er misfornøyd med en av dem, eller hvis du vil oppskalere?
  2. Teknologi: For eksempel et bestemt rammeverk. Hovedkompetansen til mange utviklingsbyråer dreier seg om webdesign og innhold, ikke større og mer komplekse nettbaserte programvareløsninger.
  3. Type løsning: Hvis du for eksempel trenger å utvikle din egen nettbaserte ERP-løsning, bør du se etter et utviklingsteam som har erfaring med å utvikle slike typer løsninger.

2) Omdømme, vurderinger og referanser

I dag finnes det mange gode kilder til brukervurderinger, rangeringer og referanser. Google selskapet du er interessert i, og finn deres ansatte på LinkedIn.

Dette kan sjekkes raskt, så det kan være en del av den første utvelgelsesprosessen. Det er et enkelt og effektivt tips uansett hvilken type konsulent du leter etter.

Før du tar den endelige avgjørelsen, kan du be om e-postadressen eller telefonnummeret til en referanse. Selv om du har liten tid, er det vel verdt å bruke noen minutter på å sikre deg at selskapet du vurderer å samarbeide med har fornøyde kunder.

3) Stort utviklingsselskap, lite webbyrå eller frilanser?

La oss si at du trenger et team på fem utviklere. Et passende antall ansatte i en bedrift å jobbe med er da omtrent 30 – stort nok til å kunne skalere opp når det trengs, men fortsatt så lite at du forblir en av deres viktigste kunder.

Hvis du har et lite prosjekt som ikke krever mer enn halvparten av en heltidsutvikler, kan du spare penger ved å finne frilansutvikler.

Et par av ulempene med frilansere er at: a) de allerede har kunder og derfor ikke kan levere så raskt, og b) hvis noe går galt, kan det bety at du ikke lenger får støtte fra den personen som utviklet programvaren.

Webbyråer med rundt ti ansatte er også et trygt valg for å utvikle mindre webapplikasjoner, men de som jobber med din spesifikke teknologi og tekniske løsning kan fortsatt være bare noen få.

Etablerte byråer og store utviklingsselskaper er pålitelige når det gjelder å alltid ha personale tilgjengelig, og gir oppfølgingsstøtte og generell stabilitet på lang sikt.

4) Etablerte programmeringsspråk og skalerbare rammer

Forsikre deg om at utviklerne du velger bruker et etablert programmeringsspråk og rammeverk. Et utviklingsprosjekt er en stor investering, så hvis samarbeidet ikke fungerer, må du være i stand til enkelt å henvende deg til andre.

For webutvikling er programmeringsspråket PHP og Laravel-rammeverket en utmerket kombinasjon. For å lage websider er WordPress et godt valg. Ruby on Rails og .NET er andre populære alternativer.

5) Fast pris eller ikke?

Dette avhenger av prosjektet ditt. Du skal kunne få et godt prisforslag for ett eller noen få spesifikke krav, for eksempel en såkalt “sprint”, hvis de følger den agile utviklingsmetoden.

Men husk at ekte eksperter er svært ettertraktede, så de tilbyr ikke alltid en fast pris hvis de har nok arbeid der de tar betalt per time.

Hvis du trenger et nettsted og webdesign, kan du sannsynligvis få en fast pris fra et webbyrå fordi de fleste prosjekter er like. Trenger du derimot en større webapplikasjon (mer enn 1000 arbeidstimer), vil de fleste selskaper ikke gi du mer enn en omtrentlig beregning.

Imidlertid er det ting du kan gjøre for å minimere risikoen og holde kostnadene nede, for eksempel å starte med en fastprisprototype. Les mer om fordeler og ulemper med fast pris (på engelsk).

6) Tilgang til koden

Hvordan overleverer selskapet koden til deg? Om du ikke er teknisk anlagt, bør du uansett sørge for at du har tilgang til et skybasert depot og versjonskontrollsystem. Om det verste skulle skje — partnerselskapet går konkurs, dere havner i en tvist, eller noen i ledelsen blir syke — kan du enkelt henvende deg til et annet selskap ved bare å gi dem påloggingsinformasjonen.

7) Åpenhet

Det er en stor fordel hvis partneren er åpen om følgende:

  1. Selskapets størrelse, ledelse, historie, antall år de har vært aktive, hva de har klart å oppnå, kredittverdighet og så videre. Dette finner du vanligvis på sosiale medier eller selskapets nettsider.
  2. Hvilke utviklere vil bli tildelt prosjektet ditt, og hvilke meritter og erfaringer har de? Sjekk utviklernes profiler og CV.
  3. Prosjektplan som inkluderer estimater, status for hvert krav under utvikling, hvem som tildeles hvilken oppgave, status for tester osv.
  4. Tidsrapporter og oversikter: Tid brukt på prosjektet, hvem som jobbet med det og detaljerte tidsnotater. For hver faktura bør det følge med en oversikt over tidsbruk, brutt ned i forhold til kravene.
  5. Hva teamet produserer hver dag. Dette er lett å administrere med moderne skybaserte versjonskontrolltjenester som Git på Bitbucket.

8) Møt utviklingsteamet, i det minste på video

En av ulempene ved å ansette programvareutviklere fra hele verden er utfordringen med forskjellige tidssoner og det faktum at det ikke er like lett å møte utviklingsteamet ansikt til ansikt. For å få en bedre følelse for potensielle nye partnere i evalueringsprosessen, bør du imidlertid ta deg tid til et videomøte.

Du vil selvfølgelig måtte venne deg til nye aksenter og måter å kommunisere på, men hvis du synes det er for vanskelig å kommunisere med det planlagte teamet, bør du sannsynligvis uansett finne en annen prosjektleder eller et helt annet selskap.

Snakk med ledelse, prosjektledere og utviklere. Still massevis av spørsmål!

Hvis det er mulig, anbefaler vi på det varmeste å sette av et par dager til kick-off på stedet. Det bidrar til å skape gode relasjoner man kan bygge på i årevis. Hvis du ansetter utviklere i et land langt borte, vil en slik kick-off naturligvis ta en del tid. Noen kombinerer slike reiser med å jobbe fra en partners kontor i noen dager for å minimere antall tapte timer. Noen kombinerer det til og med med en spennende ferie.

9) Prosjektplanlegging og ett trinn av gangen

Når du har valgt en partner, trenger du ikke å forplikte deg til tusenvis av utviklingstimer med en gang. Du kan starte med å få utviklerne til å lage noen enkle prototyper med et wireframe-verktøy som et første trinn.

Hvis selskapets prosjektleder ikke forstår deg, kan du da bruke prototypen og henvende deg til noen andre. Gjør en vurdering av selskapets fokus på brukervennlig og virkelig verdifull funksjonalitet som øker bedriftens lønnsomhet.

De fleste profesjonelle programvareutviklere følger modellen for agil systemutvikling og vil derfor dele prosjektet inn i såkalte sprints: underfaser på omtrent tre til seks uker.

10) Sett av tid til å planlegge fremover

Ikke forhast deg i prosessen med å ansette webutviklere. Virkelig talentfulle programmerere og virkelig profesjonelle selskaper har ofte mye å gjøre. De fleste kunder har et konstant behov for utviklingstjenester, og slike kunder blir værende hos selskaper som leverer. De dyktigste utviklerne er derfor sjelden tilgjengelige på kort varsel.

En annen grunn til at du bør planlegge prosjektet i god tid på forhånd, er at det tar tid å velge kandidater og intervjue selskaper — og jo mer selektiv du er, desto bedre resultater får du. Når du har funnet det perfekte teamet, må du deretter sørge for at de har oppgaver slik at du ikke mister de etterspurte utviklerne til noen andre.

Å finne langsiktige partnere holder også kostnadene nede fordi de fleste selskaper er mindre tilbøyelige til å øke timeprisene til kunder de allerede har, selv om de generelt har høy etterspørsel.

Et godt langsiktig samarbeid mellom selskaper handler om å finne løsninger til gjensidig nytte. Lykke til med å finne din match!